חוות דעתם של בוחני התנועה המוגשת על גבי "דו"ח הבוחן", היא אחד האמצעים החשובים ביותר בקביעת הגורמים והאחראים לתאונת הדרכים. הכשרתו של בוחן תנועה כוללת מסלול ארוך של לימודים והתנסות מעשית בחקירת המקרה ובתהליכי שחזור התאונה שמטרתו לנתח את התרחשות התאונה רגע לפני, ולקבוע באם הנהג בנסיבות המקרה, היה יכול או לא יכול למנוע את התאונה. בין השאר לקבוע את מהירות כלי הרכב המעורבים בתאונה, אילו פעולות מונעות נעשו, מי התרשל ועל מי מוטלת האחריות לגרימת התאונה.

מדי שנה נהרגים בתאונות דרכים בישראל כ-400 הרוגים, וכ- 30 אלף איש נפגעים ברמות פציעה שונות. עלותן של תאונות הדרכים למשק הישראלי עצום, ומאז קום המדינה, נהרגו בתאונות דרכים יותר אנשים מאשר בכל מלחמות ישראל יחד!

בוחני התנועה הם אנשי המקצוע המרכזיים הקובעים את אשר ארע בעת תאונת דרכים ועל מי חלה האחריות. בוחני התנועה של משטרת ישראל הם אנשי המקצוע הראשונים המגיעים אל זירת האירוע, ולדו"ח שייערך על ידם, תהיה השפעה ניכרת על כל ההליך המשפטי שיתנהל בעתיד וידון בשאלת האחריות לתאונה.

ניר קוסטיקה פרש משירותו במשטרת ישראל בינואר 2011, רפ"ק בדימוס קוסטיקה, שימש כקצין בוחנים ראשי של מחוז המרכז, ופעל לקידום מערך בוחני התנועה במשטרת ישראל. 26 שנות שירות בתחום זה, יצרו מומחה בעל יכולות מרשימות בחקירה ושחזור תאונות דרכים מסוגים שונים, לרבות תאונות רכבות כדוגמת תאונת הרכבת בבית יהושע בשנת 2006. בתקופת שירותו, היה מעורב בחקירת מספר רב של תאונות דרכים, חלקן זכו לחשיפה רחבה באמצעי התקשורת.

ניר קוסטיקה מהווה סמכות מקצועית מהמעלה הראשונה בבתי המשפט לתעבורה ונותן ייעוץ לעורכי דין ומשפטנים בתחום זה. כן משמש ניר כמרצה אורח בפאנלים, ימי עיון וקורסים העוסקים בתחום תאונות הדרכים. מערכת הסנגוריה בייצוג הנאשמים, הוכיחה צורך אמיתי באיש מקצוע בעל שיעור, שיוכל לשחזר את פרטי התאונה ולהציגה בשקיפות מלאה בפני בתי המשפט. יכולת זאת בצירוף הגשת חוות דעת מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר, מהווה ערך מוסף מנצח ומגשרת על הצורך הקיים.

ניר קוסטיקה מנתח תאונת דרכים במעבר חציה בראיון אצל רפי רשף בערוץ 10
ניר קוסטיקה מתראיין בדיון על תאונות דרכים במעבר חציה